Het omzetten van een Federal Aviation Administration (FAA) Private Pilot License (PPL) naar een European Union Aviation Safety Agency (EASA) PPL vereist het voldoen aan specifieke vereisten en stappen. Bij Dutch Flight School, in samenwerking met Skyclarity voor de theoretische opleiding, bieden we een gestroomlijnd proces om je FAA PPL naar een EASA PPL te converteren.

Vereisten en Stappen voor Conversie:

1. Medisch Certificaat:
    • Je moet een geldig EASA Klasse 2 medisch certificaat verkrijgen. Dit is een basisvereiste voor alle piloten die hun PPL willen omzetten.
  2. Theoretische Kennis (met Skyclarity):
    • Je moet slagen voor de EASA theoretische examens. De vereiste vakken omvatten voornamelijk Europese luchtvaartwetgeving, navigatie, operationele procedures, en menselijke prestaties.
    • Skyclarity biedt een uitgebreide conversiecursus die je voorbereidt op deze examens. De cursus omvat zowel zelfstudie als klassikale lessen, en toegang tot studiematerialen en vragenbanken.
  3. Vliegtraining en Proficiency Check:
    • Afhankelijk van je ervaring, kan aanvullende vliegtraining nodig zijn om je voor te bereiden op een EASA proficiency check. Deze check wordt uitgevoerd door een EASA-gecertificeerde examinator bij Dutch Flight School en beoordeelt je praktische vliegvaardigheden en kennis van EASA procedures.
  4. Engelse Taalvaardigheid:
    • Een bewijs van je Engelse taalvaardigheid is vereist, meestal op ICAO Level 4 of hoger.

Specifieke Stappen voor PPL Conversie:

1. Inschrijven bij Skyclarity voor Theorie:
    • Skyclarity biedt een op maat gemaakte cursus om je voor te bereiden op de EASA theorie-examens. Deze cursus helpt je bij het begrijpen van de specifieke Europese luchtvaartwetgeving en andere vereiste vakken.
  2. Voltooi Theorie-examens:
    • Nadat je de cursus bij Skyclarity hebt voltooid, moet je slagen voor de EASA theorie-examens.
  3. Aanvullende Vliegtraining bij Dutch Flight School:
    • Als je vliegvaardigheden opgefrist moeten worden, biedt Dutch Flight School gerichte vliegtraining aan om je voor te bereiden op de proficiency check.
  4. Proficiency Check:
    • Leg de proficiency check af met een EASA-gecertificeerde examinator bij Dutch Flight School. Deze test beoordeelt je vaardigheden om het vliegtuig te bedienen, noodprocedures uit te voeren en andere belangrijke operationele vaardigheden.

Voordelen van Dutch Flight School en Skyclarity:

• Eigen Examinatoren bij Dutch Flight School: Hierdoor kunnen we de proficiency checks snel en zonder vertragingen uitvoeren, wat je conversieproces versnelt.
  • Persoonlijke Aandacht en Begeleiding: Door de focus op privĂ©les krijg je intensieve en gerichte training, zowel voor theorie als praktijk.
  • Uitgebreide Theorie-ondersteuning door Skyclarity: Skyclarity biedt toegang tot uitgebreide studiematerialen en ondersteuning, wat je helpt optimaal voorbereid te zijn voor de theorie-examens.

Aanvullende Informatie:

• Documentatie: Zorg ervoor dat je alle benodigde documentatie bij de hand hebt, inclusief je FAA PPL, medisch certificaat en logboek met vlieguren.
  • Praktische Tips: Plan je theoriecursus en vliegtraining ruim van tevoren en zorg dat je goed voorbereid bent voor de proficiency check om eventuele vertragingen te voorkomen.

Voor meer details over het converteren van je FAA PPL naar een EASA PPL, en om je cursus te plannen, kun je contact opnemen met Dutch Flight School voor de praktijkopleiding en Skyclarity voor de theoretische opleiding. Wij bieden uitgebreide ondersteuning en begeleiding tijdens het gehele conversieproces.