Om een Private Pilot License (PPL) volgens de European Union Aviation Safety Agency (EASA) te behalen, moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen en specifieke trainingsonderdelen voltooien. Hier zijn de vereisten en de stappen die je moet doorlopen bij de theorieopleiding via Skyclarity en praktijkopleiding bij Dutch Flight School.

Vereisten:

1. Leeftijd: Je moet minimaal 16 jaar oud zijn om met de opleiding te beginnen en 17 jaar om de licentie te ontvangen.
  2. Medisch Certificaat: Je hebt een geldig Klasse 2 medisch certificaat nodig.
  3. Engelse Taalvaardigheid: Je moet aantonen dat je voldoende Engels beheerst, meestal minimaal ICAO Level 4.

Opleidingsonderdelen:

1. Theoretische Opleiding bij Skyclarity:
    • De grondopleiding omvat negen vakken: Luchtvaartwetgeving, Algemene Kennis van het Luchtvaartuig, Vluchtplanning, Menselijke Prestaties, Meteorologie, Navigatie, Operationele Procedures, Vluchtprincipes en Communicatie.
    • De theoretische kennis wordt doorgaans getest via schriftelijke examens, waarbij je minimaal 75% moet behalen in elk vak​.
  2. Vliegopleiding bij Dutch Flight School:
    • Minimaal 45 vlieguren, waaronder ten minste 25 uur dual instructie (vliegen met een instructeur) en 10 uur solo, waarvan 5 uur solo cross-country navigatie.
    • De vliegopleiding richt zich op basis vliegtuigbeheer, starten en landen, geavanceerde manoeuvres, noodprocedures en navigatievluchten​.
  3. Examens:
    • Je moet slagen voor de theoretische examens die worden afgenomen door de luchtvaartautoriteit van jouw land.
    • Na het voltooien van de theoretische en vliegopleiding, moet je een praktische vliegtest afleggen onder toezicht van een gecertificeerde examinator. Deze test beoordeelt je vermogen om het vliegtuig te bedienen, vereiste manoeuvres uit te voeren, noodprocedures af te handelen en je luchtvaartkennis toe te passen​.

Voordelen bij Skyclarity en Dutch Flight School:

• Eigen Examinatoren: Bij Dutch Flight School hebben we onze eigen examinatoren, wat betekent dat je jouw praktische vliegtest snel en zonder vertragingen kunt afleggen. Dit zorgt ervoor dat je niet hoeft te wachten op beschikbare examinatoren van buitenaf, wat vaak het geval is bij andere vliegscholen.
  • Snellere Opleiding: In vergelijking met andere vliegscholen kun je bij ons sneller je opleiding afronden, dankzij onze efficiënte privélessen. Onze persoonlijke benadering zorgt ervoor dat je intensieve en gerichte training krijgt, wat je leerproces versnelt.
  • Persoonlijke Aandacht: Door onze focus op privéles krijg je meer persoonlijke aandacht en begeleiding, wat resulteert in een betere en snellere leercurve. Dit betekent dat je sneller klaar bent voor zowel de theoretische als de praktische examens.

Aanvullende Informatie:

• Opleidingsduur: De volledige cursus kan variëren in lengte, maar duurt meestal enkele maanden bij deeltijdstudie. Voltijd intensieve cursussen kunnen sneller worden afgerond, afhankelijk van het weer en je persoonlijke planning.
  • Studie Materialen en Ondersteuning: Veel opleidingsscholen, zoals Skyclarity, bieden online studiematerialen, videolessen en toegang tot vragenbanken om je voor te bereiden op de examens​​.

Voor meer details over inschrijven en specifieke trainingsprogramma’s kun je contact opnemen met Skyclarity voor de theorie en Dutch Flight School voor de praktijkopleiding.