Een Single Engine Piston (SEP) class rating stelt piloten in staat om als gezagvoerder op eenmotorige zuigervliegtuigen te vliegen. Bij Dutch Flight School kun je deze opleiding volgen, ongeacht of je al een Private Pilot License (PPL) of een Light Aircraft Pilot License (LAPL) hebt.

Vereisten:

1. Leeftijd: Je moet minimaal 17 jaar oud zijn om de SEP rating te ontvangen.
  2. Medisch Certificaat: Je hebt een geldig Klasse 2 medisch certificaat nodig voor PPL-houders en een geldig LAPL-medisch certificaat voor LAPL-houders.
  3. PPL(A) of LAPL(A) Licentie: Je moet al in het bezit zijn van een Private Pilot License (PPL) of een Light Aircraft Pilot License (LAPL).

Opleidingsonderdelen:

1. Vliegopleiding bij Dutch Flight School:
    • De praktijkopleiding omvat een minimum van 10 vlieguren, waaronder training in noodprocedures, geavanceerde manoeuvres, en cross-country navigatie.
    • De focus ligt op het beheersen van eenmotorige zuigervliegtuigen onder verschillende omstandigheden​​.
  2. Examens:
    • Na het voltooien van de vliegopleiding, moet je een praktische vliegtest afleggen onder toezicht van een gecertificeerde examinator. Deze test beoordeelt je vermogen om het vliegtuig te bedienen, vereiste manoeuvres uit te voeren en noodprocedures af te handelen​.

Voordelen bij Dutch Flight School:

• Eigen Examinatoren: Bij Dutch Flight School hebben we onze eigen examinatoren, wat betekent dat je jouw praktische vliegtest snel en zonder vertragingen kunt afleggen. Dit zorgt ervoor dat je niet hoeft te wachten op beschikbare examinatoren van buitenaf, wat vaak het geval is bij andere vliegscholen.
  • Snellere Opleiding: In vergelijking met andere vliegscholen kun je bij ons sneller je opleiding afronden, dankzij onze efficiënte privélessen. Onze persoonlijke benadering zorgt ervoor dat je intensieve en gerichte training krijgt, wat je leerproces versnelt.
  • Persoonlijke Aandacht: Door onze focus op privéles krijg je meer persoonlijke aandacht en begeleiding, wat resulteert in een betere en snellere leercurve. Dit betekent dat je sneller klaar bent voor de praktische examens.

Aanvullende Informatie:

• Opleidingsduur: De volledige cursus kan variëren in lengte, maar kan meestal binnen enkele weken worden afgerond, afhankelijk van je beschikbaarheid en weersomstandigheden.
  • Studie Materialen en Ondersteuning: Hoewel de SEP-rating voornamelijk praktijkgericht is, biedt Dutch Flight School aanvullende ondersteuning en begeleiding om je optimaal voor te bereiden op de praktijkexamens​.

Vernieuwen van een Verlopen SEP Rating bij Dutch Flight School

Het vernieuwen van een verlopen Single Engine Piston (SEP) class rating is een essentieel proces voor piloten die hun bevoegdheden willen behouden om als gezagvoerder op eenmotorige zuigervliegtuigen te vliegen. Bij Dutch Flight School helpen we je om dit proces soepel en efficiënt te doorlopen.

Vereisten voor het Vernieuwen van een Verlopen SEP Rating:

1. Medisch Certificaat: Je moet beschikken over een geldig Klasse 2 medisch certificaat. Dit is een basisvereiste voor alle piloten die hun SEP rating willen vernieuwen.
  2. Opfriscursus en Vliegtraining:
    • Verlopen minder dan 3 maanden: Als je SEP rating minder dan 3 maanden verlopen is, kun je de rating direct laten vernieuwen door een profcheck (proficiency check) af te leggen met een examinator (hier zitten wel voorwaarden aan).
    • Verlopen langer dan 3 maanden: Als je SEP rating langer dan 3 maanden verlopen is, moet je een opfriscursus volgen. De exacte duur en inhoud van deze cursus kan variëren afhankelijk van je huidige kennis en ervaring, maar omvat doorgaans zowel theoretische bijscholing als praktijkvlieguren om je vaardigheden op niveau te brengen​.
  3. Proficiency Check:
    • Je moet slagen voor een proficiency check onder toezicht van een gecertificeerde examinator. Deze check beoordeelt je vermogen om het vliegtuig te bedienen, vereiste manoeuvres uit te voeren, noodprocedures af te handelen en andere belangrijke operationele vaardigheden​ .

Voordelen van Vernieuwen bij Dutch Flight School:

• Eigen Examinatoren: Bij Dutch Flight School beschikken we over onze eigen examinatoren, wat betekent dat je de proficiency check snel en zonder vertragingen kunt afleggen. Dit voorkomt lange wachttijden en maakt het proces efficiënter.
  • Persoonlijke Aandacht: Door onze focus op privéles en op maat gemaakte opfriscursussen krijg je meer persoonlijke aandacht en begeleiding. Dit resulteert in een beter begrip van de materie en een snellere voorbereiding op de proficiency check.
  • Snelle Training: Dankzij onze efficiënte lesmethoden kun je snel en effectief je SEP rating vernieuwen, zodat je snel weer de lucht in kunt.

Aanvullende Informatie:

• Documentatie: Zorg ervoor dat je alle benodigde documentatie bij de hand hebt, inclusief je verlopen licentie, medisch certificaat en logboek met vlieguren.
  • Praktische Tips: Plan je opfriscursus ruim van tevoren en zorg dat je goed voorbereid bent voor de proficiency check om eventuele vertragingen te voorkomen.

Voor meer details over inschrijven en specifieke trainingsprogramma’s kun je contact opnemen met Dutch Flight School voor de praktijkopleiding.